-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30583 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

ارواح مردگان از اين دنيا به عالم برزخ ميرود و در آن جا مانند بهشت و جهنم يا در آسايش و راحتي يا در عذاب اند. پس منظور از اين كه ميفرمايد:شهيدان زندهاند و نزد خدا روزي ميخورند چيست؟

از آيات متعدد و از روايات استفاده ميشود كه انسان پس از مرگ داراي حيات برزخي ميباشد و در حال حيات برزخي است كه از او سؤال و جواب ميشود و يا در باغي از باغ هاي بهشت ، يا در حفره اي از حفره هاي جهنم قرار ميگيرد.11

بنابر اين صحيح است كه ارواح در عالم برزخ زنده هستند و برخي در نعمت به سر ميبرند . زندگاني برزخي اختصاصي به شهيدان ندارد، ولي از آنجاكه حيات شهيدان، فوقالعاده عالي و آميخته با انواع نعمت هاي معنوي است ، تنها از آنان نام برده شده است . آنان به قدري غرق در مواهب حيات معنوي هستند كه گويا زندگي ساير برزخيان در مقابل آنان چيزي نيست . از اين رو فرمود: أحياء عند ربهم يرزقون؛ زندگاني هستند كه نزد پروردگارشان روزي ميخورند. چون شهيدان حيات ويژهاي دارند ، تعبير عند ربهم (نزد پروردگارشان) دارد. باز براي اهميت و ويژگي اين زندگاني برزخي ميفرمايد: فرحين بما آتاهم الله من فضله؛ آنان به خاطر نعمت هاي فراواني كه خداوند از فضل خود به آنان بخشيده است، خوشحالند .

يكي ديگر از مزايا و بركات شهيدان اين است كه به برادران مجاهد خود كه در صحنة جنگ و شهادت نرسيدهاند ، بشارت ميدهند به ألا خوف عليهم و لا هم يحزنون؛ هيچ گونه اندوهي نسبت به آن چه در دنيا گذارده اند ندارند و هيچ گونه ترسي نسبت به آينده و حوادث وحشتناك روز قيامت ندارند.12

11 آيت الله جعفر سبحاني ، منشور جاويد ، ج 9 ، ص 238.

12 با استفاده از تفسير نمونه ، ج 3 ، ص 169.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.